Thursday, September 29, 2011

Kisah Cinta Nabi Yusuf & Siti Zulaikha


اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

Alhamdullilah, ana baru sahaja mengaji Al-Quran, surah Yusuf.. tertarik tentang kisah Nabi Yusuf bersama Siti Zulaikha membuatkan ana ingin menghayati kisah mereka.. apakah disebalik kisah mereka..

Menghayati kisah Nabi Yusuf alaihissalam dan Siti Zulaikha membawa kita ke dunia cinta indah penuh keajaiban. Kisah cinta yang bermula dengan keinginan nafsu akhirnya membawa ketulusan jiwa. Andai ingin merasa cinta, setiap insan pasti mahu menikmati cinta seperti Zulaikha, biar derita dan sengsara menanggung rindu dan kesalan yang membelenggu, Zulaikha gapai juga kasih Tuhan yang Maha Luas.

Tapi itu kisah yang tertulis dan dibicarakan bukan terkalam Tuhan dalam kitabullah. Punya masa terluang, selidikilah kisah indah ini dalam Surah Yusuf. Sungguh, Zulaikha hanya gambaran seorang wanita bangsawan yang memerangkap Yusuf dalam fitnah. Akhirnya membawa Yusuf kepada hukuman. Zulaikha hanyalah wanita yang mengharap cinta kerana terpesona pada indahnya wajah dan fizikal Yusuf. Maha Suci Allah yang mencipta makhluk seindah Yusuf, pasti tiada wanita yang sanggup menahan diri untuk mendekatinya.

Itulah kisahnya, barangkali besar hikmahnya Yusuf terpenjara. Besar lagi hikmahnya Tuhan menciptakan lelaki seindah Yusuf. Apa yang pasti Tuhan itu memiliki hikmah yang besar, yang tak tersingkap oleh kita hambanya yang serba kekurangan.

Maka apakah cinta Zulaikha itu suci, jika hanya dari al-Quran, kita mengerti betapa keinginan Zulaikah itu tidak kesampaian, bahkan menghantar kekasihnya ke penjara, namun dari kisah-kisah yang terlakar, Zulaikha bukan saja akhirnya berjaya memeluk indah kasih Yusuf, malah menggapai ketinggian cinta Ilahi.

Namun, ana memilih kisah yang dikhabarkan Allah tanpa ada tokok tambahnya, tapi itu bukan bermakna Zulaikha wanita yang rendah harga diri dan tiada maruah, sebaliknya Zulaikha adalah golongan bangsawan yang tinggi darjat dan mulia kedudukannya. Barangkali Tuhan meminta kita menerima pengajaran betapa ketinggian dan kemulian sama sekali tidak menjauhkan kita dari godaan nafsu dan bisikan syaitan kerana manusia itu serba kekurangan dan hanya Allah yang Maha Sempurna dan Lengkap.

Itulah kita makhluk dan hamba yang hina. Dosa dan kesalahan akan membawa kita kepada satu pelajaran. Ya, Allah itu Maha Penyayang setelah diberikan kelemahan pada hambanya hingga begitu mudah menjerumuskan diri dalam lembah kemaksiatan, Dia ajarkan pula jalan-jalan menuju pintu taubat, yang bisa mengangkat lagi martabat kita juga meningkatkan tingkat iman dan jua takwa.

Ana pasti, itulah antara hikmah Tuhan mencipta dosa, memberi peringatan kepada manusia kita ini makhluk yang serba tidak sempurna, hina dan rendah sekali martabatnya. Dan sungguh Allah itu Maha Berkuasa tiada cacat cela dan zat yang begitu sempurna. Maha Suci Engkau Ya Allah yang mengajarkan manusia erti cinta, terjerumaus di dalamnya dan bangkit menggapai cinta lebih bermakna.

Allahua'lam..


_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://e.exps.me

1 comment:

  1. Assalamualaikum,
    Alhmdulillah..indahnya jika dpt mentadabbur kalamullah...
    moga sentiasa bermujahadah dlm menggapai redha-NYa.
    insyaallah.

    ReplyDelete