Daisypath Happy Birthday tickers

Sunday, September 25, 2011

Family Saya & Kisah Seorang Mualaf dan Ibunya

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

post kali ni ana nak sentuh cerita tentang seorang mualaf..oh ya, mesti ramai yang belum tahu kan.. untuk pengetahuan, ana ni berdarah campuran. ibu ana berketurunan cina.. tapi ibu ana bukanlah mualaf kerana sejak dilahirkan, ibu ana telah diislamkan oleh datuk dan nenek ana (ibu dan bapa angkat ibu ana). tapi, adik beradik ibu a.k.a untie-untie ana masih beragama budha.. bukan senang kan nak tarik orang masuk agama Islam yang sememangnya benar ni.. tiada yang benar selain agama islam.. di sini ana nak kongsikan la beberapa gambar untie-untie ana ketika mereka berkunjung ke rumah pada hari raya tahun lepas..


yang kiri dan kanan sekali tu untie-untie ana.. nama yang ana tahu yang sebelah kiri sekali tu je, nama dia Untie Ee Yuk Ooi. yang couple tengah tu nenek n atok saudara ana.. mak ana merupakan anak bongsu dari 5 beradik.. abang sulung ibu ana a.k.a uncle ana dah meninggal sebab barah otak beberapa tahun lepas. semua family cina belah ibu ana masih beragama budha lagi.. semoga Allah SWT memberikan mereka nur dan hidayah Nya agar mereka memeluk agama islam.. insyaAllah..

sebenarnya ibu ana dah terpisah lama dengan family kandungnya (cina)..sejak dilahirkan lagi, nenek kandung ana telah serahkan ibu ana ke nenek angkat islam.. adalah kisah disebalik tu.. kalau nak ana ceritakan, sampai esok pon belum tentu habis.. hehe.. sejak ibu ana lahir, mereka terpisah... dan tahun 2003 baru mak ana cari family kandungnya dan jumpa, siap buat iklan kat paper cina lagi tau..huhu.. masa tu umur mak ana dah 48 tahun..bayangkan la berapa lama mereka dah terpisah...



KISAH SEORANG MUALAF DAN IBUNYA

Ia adalah kisah tentang seorang lelaki bernama Muhammad Abdullah atau Smith yang telah convert ke Islam daripada Kristian. Cerita ini disampaikan oleh Mohamad A Joban , Imam di Masjid Ar-Rahmah di Washington, USA.

Smith berasal dari Chicago, dan berpindah ke Olympia lebih kurang 17 tahun yang lalu. Dia selalu memakai kopiah putih sejak menjadi seorang Muslim.


Pada tahun 1996 , ibunya telah jatuh sakit di Chicago. Ketika dia tiba di rumah ibunya, ia membuka pintu dan ibunya berkata,

Si Ibu:Adakah kau ialah Smith?

Smith@muhammad Abdullah: Tidak ibu, Nama saya sekarang adalah Muhammad Abdullah.

Ibu :Adakah kau Muslim?

Smith@muhammad Abdullah:Ya


Ibunya menjadi sangat marah , dan menanyakan mengapa dia mengikuti agama pengganas, kekerasan, dll. Ibunya turut mengatakan macam-macam tentang betapa buruknya agama Islam. Muhammad Abdullah memahami bahawa ibunya telah dicuci otak oleh media.


Jadi, selama dia tinggal bersama... selama dua minggu, dia tidak pernah berbicara tentang Islam. Dia hanya menunjukkan dia Islam melalui tindakannya. Dia memasak, membersihkan rumah, membawa ubat-ubatan, dan menemani ibunya sebelum dia pergi tidur. Ringkasannya, dia memberikan layanan yang baik dan mengambil berat, dengan kebaikan. Ketika tiba waktunya untuk berdoa, dia meminta izin dan berdoa di sisi ibunya.

Ibu: Smith, datang ke sini .....Tahukah kau bahawa ketika kau masih kecil, ayahmu sering membawa kau ke gereja? Tetapi gereja tidak pernah berubah gaya hidup kau. Bila kau menjadi seorang remaja, kau pulang ke rumah dalam keadaan mabuk , dan memanggil nama ibu dengan kurang ajar. Tapi sekarang kau benar-benar berubah. Kau sanggup terbang dari Olympia datang ke sini, melintasi ribuan kilometer, sementara kakak dan abang kau, yang tinggal di bandar ini, hanya menghantar bunga pada ibu dan menghubungi ibu melalui telefon. Selain itu, kau juga selalu membuat ibu senang selama dua minggu ini.



Smith@Muhammad Abdullah: Ibu, ini adalah Islam. Adakah ibu tahu bahawa setelah Allah SWT meminta saya untuk menyembah Dia, Dia juga memerintahkan saya untuk bersikap baik kepada ibu?

(17:23). Dan Nabi Muhammad SAW mengatakan bahawa jika saya menyenangkan
Allah, dan saya tidak menyenangkan ibu, saya tidak akan boleh masuk syurga. Pesuruh
Allah, Nabi Muhammad SAW mengatakan bahawa syurga berada di bawah kaki ibumu.

Ibu: Smith! Apa yang harus ibu lakukan jika ibu ingin menjadi seperti kau?

Smith@Muhammad Abdullah :Adakah ibu yakin? ibu kata sebelum ini bahawa ini adalah agama pengganas.

Ibu: Ya, ibu yakin, kerana itu mengubah hidup kau. Ini mengubah keperibadian kau dan perilaku kau.


Ibunya meninggal 3 tahun selepas itu dan Muhammad Abdullah @ Smith juga telah meninggal dunia pada 12 Mac 2008 .Ibunya menjadi seorang muslimah kerana perbuatan baik dan perilaku anaknya.

Semoga Allah menempatkan mereka bersama-sama sekarang di tempat yang indah, amin.

Allahu'alam...




_________________________
I have added cool emoticons to this message.
To see them go to http://x.exps.me?f9e4762e9a6cfa3f48b7dae82a3475bd

No comments:

Post a Comment