Daisypath Happy Birthday tickers

Sunday, September 11, 2011

disebalik ungkapan 'InsyaAllah'

assalamualaikum w.b.t..

acap kali kita ungkapkan kalimah 'insyaAllah' bila berbicara.. tapi, sedarkah kita erti sebenar di sebalik kalimah itu? adakah kalimah itu hanya kalimah kosong semata-mata?? adakah kalimah itu dijadikan batu loncatan untuk melarikan diri dari sesuatu janji sesama manusia???

" InsyaAllah" itu menunjukkan kesungguhan kita berpegang pada janji, kepastian dan keyakinan kita untuk menunaikan janji. bukan janji yang penuh keraguan atau janji kosong. akuu silap. bagi aku " InsyaAllah " itu bermakna aku tak menepati janji pun tak apa. aku tak merealisasikan apa yang dijanjikan pun tak berdosa. sebab aku dah ucapkan " InsyaAllah"

seres, dulu kalau orang cakap " InsyaAllah " aku dah dapat agak apa itu kesudahan cerita. memang sah-sah la dia takkan datang, takkan tunaikan janjinya. itu persepsi aku. maksudnya perkataan " InsyaAllah" adalah satu perkataan untuk melepaskan diri atau mengelakkan diri dari sesuatu. almaklumlah kadang kala kita ni segan nak menolak sesuatu jemputan kan! paksa la cakap " InsyaAllah".

apabila kita melafazkan " InsyaAllah " maknanya kita berjanji berusaha memenuhi dan menunaikan janji yang kita buat. Andainya kita ada halangan contoh uzur untuk menunaikannya itu adalah kekuasaan Allah. Sebab kita hanya manusia biasa yang tidak tahu apa akan berlaku pada masa depan.

" Dan janganlah kamu mengatakan terhadap sesuatu, ' Sesungguhnya aku akan mengerjakan yang demikian itu pada esok ' , kecuali (dengan menyebut) ' InsyaAllah ' . Dan ingatlah kepada Tuhanmu jika kamu lupa dan katakanlah ' Mudah-mudahan Tuhanku akan memberiku petunjuk kepada yang lebih dekat kebenarannya daripada ini ' . "

Sesungguhnya setiap perbuatan kita adalah milik Allah SWT. Dan "InsyaAllah" bukan bicara kosong. Tapi doa supaya apa yang kita janji itu kita akan dapat tunaikan dengan izin Allah SWT.

Allahu'alam...

No comments:

Post a Comment