Daisypath Happy Birthday tickers

Wednesday, July 20, 2011

yang dikejar tak dapat, yang digendong berciciran..

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

yang dikejar tak dapat yang digendong berciciran..
dengar seperti satu kerugian kan? apabila apa yang kita impikan kita tak peroleh, malah apa yang kita ada pula terlepas dari genggaman..
ingatlah wahai teman, rezeki Allah itu ada di mana-mana.. barangkali apa yang kita kejar tidak dapat itu bukan la sesuatu yang baik kita..manakala apa yang kita gendong itu bukan sesuatu milik kita yang hakiki.. sesungguhnya Allah maha mengetahui lagi maha mengasihani..

yang patah akan tumbuh, yang hilang akan berganti..insya-Allah..
wahai rakan-rakan yang diredhoi Allah sekalian, janganlah kita sekali-kali rasa putus asa jika telah ditakdirkan sesuatu itu bukan milik kita.. berdoalah agar Allah s.w.t mengurniakan kita yang lebih baik dari itu..

coretan ini ingin Aida kongsikan kerana ini apa yang saya rasa baru-baru ini.. tapi Aida yakin, Allah maha mengetahui segala yang terbaik buat Aida.. untuk apa Aida meratapi segala yang bukan milik Aida.. cuma apa yang berlaku pada Aida agak pelik, tetapi tidaklah sesuatu yang bodoh bagi Aida.. yang dikejar sudah pasti tak dapat baru Aida mencicirkan yang digendong.. pelik bukan? insya-Allah, apabila tangan sudah kosong tanpa gendongan, lebih memudahkan Aida untuk mengejar yang baru, yang lebih baik dari yang dikejar tadi.. Allah maha mengetahui.. segalanya sudah ditentukan..

tetapi, janganlah kita sekali-kali hanya mengharapkan takdir 100% kerana kejayaan tidak datang bergolek.. apa yang perlu kita lakukan ialah usaha menjadi dan mencari yang terbaik serta berdoa kepada Allah agar mempermudahkan segala urusan kita dalam mendapatkan yang terbaik... perkara ini perlu dilakukan bukan sahaja dalam mencari jodoh, malah dalam kehidupan seharian kita..

dalam pelajaran misalnya, berusahalah menjadi pelajar yang terbaik..seperti Aida, Aida ingin sekali menjadi pelajar cemerlang.. kecundang sekali di matrikulasi tidak bermakna Aida akan kecundang selama-lamanya bukan? Allah maha mengetahui segala yang terbaik untuk hamba-hambanya.. mungkin tempat Aida di UiTM.. mungkin bidang terbaik untuk Aida ialah bidang perakaunan.. dan bukan seni bina yang Aida minati selama ini.. insya-Allah.. Aida ingin menjadi yang terbaik, Aida inginkan Anugerah Dekan Peperiksaan setiap semester dan idamkan Anugerah Naib Canselor ketika Aida tamat pengajian kelak..moga Allah yang maha pemurah perkenankan doa Aida.. amin..

kepada rakan-rakan Aida ketika di Kolej Matrikulasi Selangor yang telah ditawarkan tempat di universiti dan kursus yang bukan kalian inginkan, bersyukurlah.. insya-Allah ada kebaikan kalian di sana.. ingat wahai teman, Allah maha mengetahui.. janganlah kita sekali-kali mengeluh dengan apa yang telah dikurniakan..

sekian, wassalam..

p/s : maaf andai topik di bawah agak lari tajuknya dengan topik di atas, hanya ingin berkongsi rasa di jiwa..

No comments:

Post a Comment